Relacja z wernisażu wystawy naszego absolwenta – Macieja Kaczorowskiego

Relacja z wernisażu wystawy naszego absolwenta – Macieja Kaczorowskiego_1

W dniu 7 września 2018 roku w Miejskim Ośrodku Kultury w Piotrkowie Trybunalskim odbył się wernisaż wystawy Macieja Kaczorowskiego, absolwenta naszego Liceum Plastycznego z 2016 roku. Jest to już druga wystawa tego młodego artysty, pierwsza miała miejsce w 2015 roku i prezentowała prace Maćka wykonane w szkolnej Pracowni Rysunku i Malarstwa pod kierunkiem prof. Anny Kunki-Kawełczyk. Na obecnej wystawie zebrano obrazy powstałe w ostatnim czasie lub nawiązujące do motywu przewodniego, czyli pejzażu. Zapraszamy do przeczytania krótkiej rozmowy z artystą, przeprowadzonej przez panią Joannę Mulawę, która była obecna na otwarciu wystawy i wygłosiła kilka słów wstępu na temat drogi artystycznej oraz inspiracji jakimi Maciej kieruje się w swojej twórczości.

JM: Dzień dobry. Jak wrażenia po wernisażu? Opowiedz może, jakie uczucia towarzyszą otwarciu własnej wystawy. Na pewno było to wyjątkowe przeżycie.

MK: Dzień dobry. Emocje po wernisażu już powoli opadają, ale ciągle czuję ekscytację, że mogę widzom przekazać radość z malowania! Jakie uczucia towarzyszą? Hmm…. na pewno stres przed wystąpieniem skierowanym do dużej grupy odbiorców, ale też radość ze spotkania z  ludźmi i ich miłych słów.

JM: Jak organizuje się wystawę? Co trzeba zrobić, żeby pokazać swoje prace szerszej publiczności?

MK: Dla mnie organizacja wystawy nie jest trudna. Wystarczy przemyśleć koncepcję, tematykę i znaleźć miejsce, w którym chcemy się wystawić. Trzeba zainteresować widza. Myślę, że moja historia została przedstawiona w dobrym świetle, było duże zainteresowanie i zaskoczenie, że tak młoda osoba ma już takie sukcesy.

JM: Dlaczego akurat pejzaż? Czy w tej tematyce aktualnie najlepiej się odnajdujesz?

MK: Pejzaż jest to dla mnie fragment rzeczywistości, widziany i zapisany w moich oczach. Dlatego, aby dłużej był w mojej pamięci,  przelewam go na płótno, lubię jak otacza mnie piękno tego świata.

JM: Twoje motto to cytat z Emila Zoli „Sztuka jest wycinkiem rzeczywistości, widzianym przez temperament artysty”. Dlaczego akurat te słowa są dla Ciebie tak ważne?

MK: Lubię pokazywać ludziom wycinek mojej rzeczywistości. Wszyscy, którzy mnie znają wiedzą jaki mam temperament, ale od niedawna zacząłem odkrywać go od innej strony i pokazywać poprzez swoje obrazy.

JM: Czy masz jakieś rady, dla młodych zdolnych osób, które chcą się rozwijać i prezentować swoje prace?

MK: Tak, abyście przezwyciężali swoje słabości, wchodzili w głąb siebie i odkrywali w nim swój talent. Nie chowajcie go w szufladzie, wystawiajcie i chwalcie się nim, to nie jest trudne. Wystarczy tylko uwierzyć w siebie.

JM: Czy planujesz już kolejne wystawy?

MK: Tak, kolejna wystawa będzie już za rok, szczegółów nie zdradzę, ale będzie wyjątkowa i niezapomniana.

JM: Na wernisażu oprócz Twoich znajomych i rodziny pojawili się koledzy i koleżanki ze szkoły, również absolwenci. Może pamiętasz, jakieś wydarzenie z czasów licealnych, które szczególne zapadło Ci w pamięć?

MK: Najbardziej w pamięć zapadły mi wspólnie spędzone chwile nie tylko w szkole, ale także poza nią. Z niektórymi osobami kontakt utrzymuję do dziś. Wszyscy staliśmy za sobą murem, byliśmy bardzo zgraną klasą, wspieraliśmy się i tak jest do dziś. Cieszę się, że na wystawę dotarły osoby, których dawno nie widziałem i mogliśmy razem spędzić czas po wernisażu. Dziękuję Ani Lackiej, Oldze Wojciechowskiej oraz Hubertowi Dulasowi za wsparcie i obecność.

JM: Dziękuję za rozmowę, gratuluję i życzę kolejnych sukcesów.

MK: Ja również dziękuję! Zapraszam na kolejne moje wernisaże, a obecna wystawa otwarta jest do 7 października 2018 roku w godzinach otwarcia piotrkowskiego MOKu w Alejach 3 Maja.

Kilka zdjęć z otwarcia wystawy przekazał nam Maciej, dziękujemy serdecznie.

Kultury Świata

 Kultury Świata_13

Po raz kolejny uczniowie Liceum Plastycznego wzięli udział w projekcie edukacyjnym Kultury Świata. Poziom prezentacji kultury, tradycji, walorów przyrodniczych oraz ciekawostek o wybranych państwach był bardzo wysoki a rywalizacja zacięta. Ostatecznie po burzliwych obradach jury przyznało zwycięstwo uczniom klasy 3LP za prezentację Hondurasu, a III miejsce zajęła klasa 1LP (Grecja). Podczas tegorocznej edycji projektu podsumowano konkurs  „Na rzecz użytkową z surowców wtórnych”, w którym wyróżniono Aleksandrę Kotkowską, Magdalenę Popiołek, Justynę Sobierską i Annę Świnogę. W czasie obrad jury uczniowie wysłuchali koncertu piosenek w wykonaniu Aleksandry Żegnałek, Anny Bystrońskiej i Filipa Gotyckiego przygotowanych przez pana Adama Tataradzińskiego. Nad całością działań czuwała pani Małgorzata Jończyk.

„Czytanie w ciemnościach” w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim

Biblioteka Pedagogiczna w Piotrkowie Trybunalskim zaprosiła naszą szkołę do udziału w tegorocznych obchodach Tygodnia Bibliotek pod nazwą „(Do)wolność czytania”. Projekt zakładał przygotowanie ilustracji do dwóch bajek dla dzieci z wykorzystaniem japońskiego teatrzyku Kamishibai, w którym stosuje się drewnianą skrzyneczkę na karty z obrazkami, przekładanymi kolejno przez osoby czytające opowieść.  

Do wykonania projektu zgłosiły się uczennice klasy III LP: Ewelina Gross, Oliwia Polus, Anita Rajska, Sara Staniaszek, Magdalena Staruch i Patrycja Warczyńska. Dziewczyny przez kilka tygodni zajmowały się kolejnymi etapami prac: od wyboru odpowiednich bajeczek, przez podział tekstu na sceny, wykonanie szkiców postaci, aż do rozrysowania wydarzeń na kartach formatu A3, nadania kolorystyki oraz dołączenia tekstu bajek w odpowiedniej, charakterystycznej dla Kamishibai kolejności.

Zwieńczeniem prac nad projektem było spotkanie dla grupy uczniów szkoły podstawowej pod hasłem „Czytanie w ciemnościach”, które odbyło się 15.05.2018 w siedzibie Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie. Wyjątkowy nastrój spotkaniu, które odbyło się w czytelni biblioteki, nadały zasłonięte rolety oraz dekoracje świetlne. Nasze uczennice  przeczytały dwie przygotowane przez siebie bajki „Czytanie w ciemnościach” Anne Fine oraz „Kot i Syrenka” Shirley Isherwood. Wzięły również udział w zabawach ruchowych razem z dziećmi, którym bardzo spodobały się ilustracje do bajek i z chęcią odpowiadały na pytania dotyczące wysłuchanych opowieści.  

Spotkanie przebiegało w radosnej atmosferze, a wszyscy uczestnicy świetnie się bawili. Bardzo dziękujemy Dyrektorowi Biblioteki Pedagogicznej - p. Andrzejowi Popłońskiemu oraz Kierownikowi Wydziału Wspomagania Pracy Szkół i Placówek Oświatowych - p. Dagmarze Roszkowskiej za zaproszenie do współpracy, a p. Sylwii Kubickiej  za poprowadzenie spotkania.  

Naszym dziewczynom gratulujemy sukcesu i cieszymy się, że mamy w „Wyspiańskim” młodzież, która z chęcią angażuje się w artystyczne  projekty. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji  ze spotkania oraz z przygotowywania bajeczek.  

Koordynatorem projektu i opiekunem uczennic była p. Joanna Mulawa.

 „Czytanie w ciemnościach” w Bibliotece Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim_37

Plastyk i co dalej? Wywiad z Weroniką Braun

 

Plastyk i co dalej? Wywiad z Weroniką Braun_1

Zapraszamy do przeczytania kolejnego wywiadu z cyklu rozmów z naszymi absolwentami. Tym razem swoimi wspomnieniami z "Wyspiańskiego" podzieliła się Weronika Braun - studentka 4 roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a rozmowę przeprowadziła p. Joanna Mulawa.

Joanna Mulawa: Dzień dobry Weroniko. Dziękuję, że zgodziłaś się odpowiedzieć na kilka pytań i podzielić się tym, co u Ciebie słychać.

Szkołę ukończyłaś w 2014 roku, Twoja klasa była pierwszym rocznikiem absolwentów Liceum Plastycznego im. ST. Wyspiańskiego. Powiedz skąd dowiedziałaś się o tej szkole i dlaczego wybrałaś właśnie naukę w „plastyku”? Brałaś udział w Dniach Otwartych, zwiedzałaś szkołę wcześniej?

Weronika Braun: Dzień dobry, bardzo mi miło, że mogę podzielić się wspomnieniami. Na mój wybór liceum duży wpływ miał przypadek. Pamiętam, że w gimnazjum miałam obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym. Na tych zajęciach dostawałam różne testy psychologiczne i tym podobne rzeczy. Z rozmowy z doradcą i tych testów dowiedziałam się, że mam zadatki na malarkę, pisarkę, fotografa albo budowlańca :D W trakcie zajęć pani, która je prowadziła, powiedziała, że w Tomaszowie otwierają liceum plastyczne i żebym spróbowała. No i spróbowałam. Byłam chyba na dwóch konsultacjach, a potem już na egzaminie.

Czytaj więcej: Plastyk i co dalej? Wywiad z Weroniką Braun

Plastyk i co dalej? Czyli co słychać u naszych Absolwentów

 

Plastyk i co dalej? Czyli co słychać u naszych Absolwentów_1

Częstą obawą przed wyborem „plastyka” na dalszą drogę edukacji jest niewiedza uczniów i ich rodziców na temat tego, co można robić po szkole artystycznej. Chcemy pokazać, że robić można wszystko, iść na dowolne studia, niekoniecznie związane ze sztuką, albo spędzić resztę życia przy sztaludze i w pracowni, można pracować na etacie, prowadzić swoją działalność, robić co tylko dusza zapragnie.

Wywiadem z Ania Lacką, absolwentką Liceum Plastycznego z 2016 roku rozpoczynamy cykl rozmów z naszymi byłymi uczniami, którzy chętnie wspominają czasy szkolne i dzielą się tym, co u nich słychać.

JM: Dzień dobry Aniu, dziękuję że zgodziłaś się powspominać czasy liceum i opowiedzieć co u Ciebie. Może na początek powiedz jak wspominasz 4 lata nauki w Liceum Plastycznym im. Stanisława Wyspiańskiego?

AL: Dzień dobry. Och, bardzo dobrze wspominam czasy liceum. Jak byłam młodsza zawsze byłam troszkę inna od rówieśników, przez to nie potrafiłam się odnaleźć, w liceum to się zmieniło. Otworzyłam się na ludzi, spotkałam osoby z podobną pasją i super energią. 

Czytaj więcej: Plastyk i co dalej? Czyli co słychać u naszych Absolwentów

Mural na Placu Kościuszki

Uczniowie Liceum Plastycznego zaprojektowali i wykonali mural nawiązujący do twórczości Juliana Tuwima. Mural, którego motywem przewodnim jest lokomotywa powstał w bramie przy oddziale dziecięcym Miejskiej Biblioteki Publicznej przy Pl. Kościuszki 18.

Mural na Placu Kościuszki_10

Mural na ścianie przy Gimnazjum nr 6

 

Mural na ścianie przy Gimnazjum nr 6_10

W sobotę powstał barwny mural nawiązujący do twórczości Juliana Tuwima. W jego powstanie byli zaangażowani uczniowie Liceum Plastycznego oraz młodzież z innych szkół gimnazjalnych i średnich. Mural stworzono w ramach projektu realizowanego przez Łódzki Dom Kultury i Miejski Ośrodek Kultury w Tomaszowie Maz. - Graffiti Sztuka Miasta 4. Prace koordynowali instruktorzy z ASP w Łodzi.